Audio Physic

Audio Physic


Sinds de jaren '90 zijn we al dealer van dit met de hand gemaakt merk uit Duitsland. Het snelle en open karakter heeft toen al ons hart gestolen en blijft ons verbazen met nieuwe producten.


Beschrijving van het luidsprekermerk Audio Physic

Bij het Duitse Audio Physic draait het om details als het gaat om geluid. “No loss of fine detail” is dan ook de slogan. Elk product lukt het om de grote elementen weer te geven, maar slechts enkele lukt het de micro-details te laten horen.

De filosofie achter de producten van Audio Physic zit hem dus in de details. Zelf leggen ze het uit als volgt – Alleen wanneer alle elementen van een luidspreker heel exact samenwerken, echt tot op detailniveau, dan kunnen de kleinste details de perfecte bijdrage leveren om samen een geweldige compositie te vormen. Dit is ook precies wat grootse orkesten, groepen of individuele artiesten onderscheidt van de rest. Als dit ook gebeurt bij de reproductie van muziek dan zorgt dit voor een ongeëvenaarde ervaring. Muziek kan een glimlach op onze gezichten toveren, ons in vervoering brengen en kippenvel geven. 

Audio Physic Cardeas

Bij de productie van de luidsprekers komen deze in een lang en intensief proces terecht. Ze worden onderworpen aan honderden luistertests die zijn ontwikkeld op basis van akoestische factoren.

Dit hoge niveau van toewijding wordt toegepast op alle luidsprekers van het merk, dus niet alleen de topmodellen. Deze ontwikkelingsstrategie heeft geleid tot een consistente kwaliteit voor elke productiecyclus en dus ook tot een hoog waardebehoud. Niet alleen bij de productie staat de kwaliteit hoog in het vaandel. De producten van Audio Physic zijn alleen verkrijgbaar bij de betere specialistische dealers. Ze moeten de bijpassende audio apparatuur voorhanden hebben om de luidsprekers goed te laten klinken.

Waarom Audio Physic

Er zijn genoeg redenen om voor Audio Physic te kiezen, alleen al bijvoorbeeld omdat het merk vele Duitse en internationale top beoordelingen en onderscheidingen in ontvangst heeft mogen nemen. Ze hebben internationaal een uitstekende reputatie weten te verwerven met een groeiende fanbase van muziekliefhebbers van over de hele wereld.

Dit kan alleen bereikt worden als je durft out-of-the-box te denken en nieuwe technieken weet te ontwikkelen. Deze methode is wel besteed aan Audio Physic, het is al 25 jaar lang de focus van hun werk. Er is een ding wat hun producten nooit zijn geweest en ook nooit zullen worden: mainstream. Met deze benadering hebben ze meerdere mijlpalen bereikt op het gebied van luidspreker constructie. Zo hebben ze bijvoorbeeld buitengewone drivers zoals bij de MEDEA met zijn “wave-bending” of de KRONOS met zijn complexe coaxiale drivers.

Deze luidsprekers waren een internationale sensatie en kregen de hoogste goedkeuring. Deze modellen waren de leidende luidsprekers van de Audio Physic collectie. De eer die tegenwoordig toebedeeld is aan de CARDEAS. Met zijn HHC-II drivers en nog veel meer technische finesse is de CARDEAS het toppunt van technologie waarin alle ervaring, kennis en vaardigheid samenkomt om het doel te bereiken: no loss of fine detail.


Deze benadering wordt niet alleen op hun topmodellen toegepast, maar in elke prijsklasse blijft dit merkbaar en staan hun producten hun mannetje tegenover de concurrentie.

Daarnaast zien ze luidsprekers als een “geheel” en de Audio Physic luidsprekers integreren harmonieus in hun leefomgeving. Net als een meubelstuk van hoge kwaliteit. Er zijn verschillende verfijnde afwerkingen waaruit u kunt kiezen voor elk model, zodat het altijd mooi in uw interieur zal passen.

Stukje geschiedenis

De oprichter van Audio Physic, Joachim Gerhard was op jonge leeftijd met een paar vrienden verwikkeld in een vriendschappelijke strijd over wie van hen nou de beste geluidsinstallatie had.
Toen al kwam hij tot de conclusie dat de beschikbare technologie op dat gebied in die tijd simpelweg niet geavanceerd genoeg was. Niet geavanceerd genoeg om de juiste balans te vinden tussen het bereiken. Muzikaliteit, tempo, ritme en drive enerzijds, soundstage, detail en transparantie anderzijds.

Gerhard ging naar de universiteit om elektronica en design te studeren in een poging om zijn creatieve en wetenschappelijke kant in balans te brengen. In die tijd had hij ook nog een hifi winkel waar hij voornamelijk high-end producten verkocht. Wat hem opviel is dat geluid niet het enige is waar klanten om geven. Men hecht ook veel waarde aan de look en feel.

Toen begon het

Toen de ProAc Tablette monitors nog erg populair waren heeft hij de drivers van dit model gepakt, zijn aanpassingen toegepast en zo een compleet nieuw cabinet en crossover gemaakt en blijkbaar was het resultaat meer dan goed. Dit was zo’n 33 jaar geleden en 2-3 jaar na het maken van aangepaste luidsprekers, besloot hij in 1985 om samen met zijn vrienden Willi Hegener en Hartmut Janssen een eigen bedrijf te starten, dit was het begin van Audio Physic.

Het eerste product

Het eerste officiële product was de Tempo bookshelf speaker die voor velen beter was dan de ProAc Tablette en dat was in die tijd een grote prestatie. (Bekijk de huidige Tempo) Het probleem was echter dat, ondanks dat het een goede luidspreker was, deze op normale systemen ondervoed klonk. Les 1: vertrouw nooit op slechts een systeem als je luidsprekers ontwerpt, tenzij je wil dat ze alleen op dit systeem werken Na wat revisies van de Tempo gingen de verkoopcijfers langzaam omhoog.
In 1988 lanceerde Audio Physic de vloerstaande, full-range, drie-weg Avanti, (bekijk de huidige Avanti) welke een klein frontaal gedeelte heeft. De woofers zaten aan de onderkant aan de linker en de rechterkant. De luidspreker was gelijk al erg succesvol en heeft Audio Physic op de kaart gezet en was ook de grondlegging voor de huisstijl van het merk.