Review: Accuphase E-650 en Audio Physic Midex

Onze nieuwe review over de Audio Physic Midex met versterking van het goed aangeschreven merk Accuphase met de Accuphase E-650.

A match made in heaven

Zoals iedere goede audioadviseur weet levert een combinatie van een goede versterker en goede luidsprekers niet automatisch een goede match op. Ze moeten wel bij elkaar passen. Dat vereist inzicht in de kwaliteiten van de individuele delen en vooral veel luisterervaring. Als de combinatie klopt, dan hoor je dat. Soms tref je een combinatie aan waarbij 1 plus 1 wel 3 lijkt. Alsof ze voor elkaar zijn gemaakt.

Vormen de Accuphase E-650 geïntegreerde versterker en de Audio Physic Midex luidsprekers ook zo’n gedroomd huwelijk? Ze komen uit twee verschillende werelddelen. Met hoofdkantoren die hemelsbreed zo’n 9.250 kilometer uit elkaar liggen. Waar verschillende talen worden gesproken en verschillende culturen gelden. Er zit maar één ding op: aansluiten en luisteren. Bij The Hifi Studio Number One in Leiden die al lange tijd dealer is van beide merken.

Accuphase E-650

De Accuphase E-650 is de top uit de lijn van geïntegreerde versterkers van de Japanse fabrikant. Een indrukwekkende verschijning met een even indrukwekkend gewicht van ruim 25 kilogram. Het vermogen van 2×30 watt (bij 8 Ohm) lijkt dan wat bescheiden, maar het gaat wel om een klasse A versterker met een lineaire voeding (2×60 watt bij 4 Ohm, tot 2×120 watt bij 2 Ohm). Zoals gebruikelijk bij Accuphase wordt de versterker in een champagnekleur geleverd. De E-650 is in de basis een volledig analoge versterker en beschikt over een overvloed aan aansluitingen. Met insteekkaarten zijn naar keuze een phono-ingang en een DAC (met drie digitale ingangen) toe te voegen. Accuphase noemt de E-650 als enige in de lijn van de geïntegreerde versterkers een ‘precision stereo integrated amplifier’. En die precisie is geen grootspraak, zoals bij het luisteren zal blijken.

Accuphase E-650 aangesloten op de Audio Physic Midex
Accuphase E-650

Audio Physic Midex

Even indrukwekkend zien de Audio Physic Midex luidsprekers er uit. De Midex is onderdeel van de Reference serie van de Duitse fabrikant en heeft elementen in zich van de duurdere exemplaren in de serie. De vloerstaande luidspreker met een hoogte van 112 centimeter is ontworpen als een drieweg met dubbele woofer. Als optie zijn de VCF III magneetvoetjes leverbaar, die zorgen voor een betere ontkoppeling, met als resultaat een strakkere bas en een beter stereobeeld. De kast is gedempt met geavanceerd keramisch foam. Dat is licht, sterk en duurzaam. Het draagt door zijn kenmerken bij aan de stijfheid van de luidsprekerkast. Zelfs de filters zijn gedempt opgehangen. De Midex ademt kwaliteit, ook in de afwerking (keuze uit 6 uitvoeringen) en de WBT NextGen connectoren.

Aurender A10

Als bron wordt de Aurender A10 netwerkspeler aangesloten. Aurender is een Zuid-Koreaanse audiofabrikant. De A10 is een muziekserver, streamer en player ineen. Een veelzijdig apparaat met een prachtige klank en een zeer goede control app (Aurender Conductor). Met ingebouwde DAC en MQA-decoder. De set is bekabeld met Audioquest (interlinks en luidsprekerkabels) en Isotek (voedingskabels).

Aurender A10 de bron van op de Accuphase E-650 en Audio Physic Midex
Aurender A10

Shelby Lynne

Als eerste nummer komt Just A Little Lovin’ van Shelby Lynne (album: Just A Little Lovin’) voorbij. Vanaf de eerste aanslag op de drums is het duidelijk: deze set blinkt uit in ruimtelijkheid. De plaatsing van de instrumenten en de stem van Shelby is voortreffelijk. Mooi los van elkaar en met een mooi stereobeeld. Een aanslag op de bekkens of een rimshot klinkt lang door. De fluweelzachte weergave kent een grote mate van detail en rust. Alsof je diep in de opname kan kijken. Alsof Shelby het nummer voor jou alleen zingt.

The Blue Nile

Dat is niet anders bij Tinseltown In The Rain van The Blue Nile (album: A Walk Across The Rooftops). Een opname uit de jaren ’80 die wat kwaliteit betreft niet onderdoet voor hedendaagse opnames. Ook hier klinken de drums open en vrij. Een breed stereobeeld en veel diepte. Op 2:51 in het nummer klinkt de aanslag op de gitaar ook echt als een aanslag op een snaar. Ruimtelijk, ruimtelijk, ruimtelijk. De stem van zanger Paul Buchanan komt natuurlijk en helder door. Mooie plaatsing.

John Williams

Ook bij een orkestraal nummer als Theme From Jurassic Park van John Williams (album: Jurassic Park OST) valt de ruimtelijkheid op. Ieder blaas- of strijkinstrument blijft goed van het andere te onderscheiden zonder dat het nummer uit elkaar wordt getrokken. De eenheid en het stereobeeld blijft behouden. De Midex doet het motto van Audio Physic eer aan: no loss of fine detail. De E-650 vult dat met z’n gevoel voor precisie en een vleugje warmte aan. Ze versterken elkaar.

Voor wie nog twijfelt of 2×30 watt voldoende is: tot dusver is de volumeknop van de E-650 niet boven de 2 op een schaal van 1 tot 10 uitgekomen en dat was bij een wat zachtere opname (Shelby Lynne). Tussen 1 en 1,5 blijkt meestal voldoende. De combinatie van het vermogen, de dempingsfactor (800 bij 8 Ohm) en het rendement van de Midex (89 dB) maakt dat het volume, de dynamiek en de geluidsdruk voor deze combinatie meer dan voldoende zijn. Op geen moment raakt de versterker buiten adem.

Esperanza Spalding

Het laatste nummer is I Know You Know van Esperanza Spalding (album: Esperanza). De stem van deze zingende bassiste komt mooi geplaatst door. De bas klinkt geprononceerd en iedere aanslag op een snaar is goed hoorbaar. De plaatsing van de instrumenten klopt; de subtiele percussie komt niet in het gedrang. De piano klinkt natuurlijk en dynamisch. Bij wijze van experiment wordt de E-650 op een Isotek Evo3 Titan One stroomfilter aangesloten. Het resultaat bij Esperanza Spalding? Met name de bas klinkt strakker en krijgt een nog betere definitie. Het stereobeeld wordt ook beter. Wat mij betreft een zinvolle toevoeging aan deze toch al goede set.

In deze review is duidelijk geworden dat het Accuphase-Audio Physic huwelijk duidelijk een match made-in-heaven is. Een geslaagd huwelijk dus, met ruimtelijkheid en precisie als voornaamste kenmerken. Hier is duidelijk dat 1 plus 1 ook 3 kan zijn als het om versterkers en speakers gaat. Voeg een capabele bron toe en een garantie voor het genieten van de muziek is gegeven.

Apparatuur gebruikt in deze review: Accuphase E-650, Audio Physic Midex , Aurender A10 en Isotek Evo3 Titan One.

De apparatuur in deze review staat luisterklaar opgesteld bij Number One in Leiden. Neem contact op of kom langs, voor een auditie en goede koffie.