Review: Accuphase E800, Aurender A30, ML ESL 13A

Review: Aurender A30, Accuphase E-800 en Martin Logan Expression ESL 13A

What’s cooking in the kitchen?

Wat krijg je als een kok verschillende, op zichzelf voortreffelijke ingrediënten bij elkaar brengt? Als de ingrediënten goed combineren, dan krijg je heerlijke gerechten. Het is zoeken naar de smaken die goed bij elkaar passen. Dat is in de audiowereld niet anders. Combinatie, combinatie, combinatie. Op naar de audiochefs van The Hifi Studio, die een aantal voortreffelijke componenten hebben gecombineerd tot een (op papier) prachtig recept. Klinkt het ook zo smakelijk?

Aurender A30

Aurender A30
Aurender A30

Het eerste ingrediënt is de Aurender A30. Ik twijfel hoe ik de A30 moet omschrijven. Het is een streamer, een netwerkserver, een opslagmedium, een ripper, een D/A-converter, een voorversterker en een hoofdtelefoonversterker ineen. Geen Zwitsers maar een Zuid-Koreaans zakmes voor het digitale muziektijdperk. Je kan er van alles mee. Dit is bij Aurender de meest geavanceerde netwerkspeler waar ook een DAC in zit. Prachtige kast, lineaire voeding en een helder kleurenscherm. Maar liefst 10TB opslag, voor uw geripte cd’s of voor Hi-Res downloads. Gebalanceerde hoofdtelefoon? Geen probleem voor de A30. Streamt Tidal en Qobuz met gemak. Aurender heeft een reputatie hoog te houden en de kwaliteit van hun Conductor App voor de bediening draagt daar zeker aan bij.

Aurender A30
De binnenkant van de Aurender A30

Accuphase E-800

Accuphase E-800
Accuphase E-800

Bij de Aurender wordt de Accuphase E-800 opgediend. Dit is het topmodel van de geïntegreerde versterkers van Accuphase en een goede bekende van de reviews bij The Hifi Studio. De E-800 beschikt over de door Accuphase ontwikkelde gebalanceerde AAVA-volumeregeling en heeft aansluitingen voor acht bronnen. Daar kom je niet snel mee tekort. Het vermogen van de versterker verloopt lineair, van 2×50 watt bij 8 Ohm tot 2×200 watt bij 2 Ohm. En dat alles in klasse A. Wow. Daar zijn bijna alle luidsprekers mee aan te sturen.

Martin Logan

Martin Logan Expression ESL 13A
Martin Logan ESL 13A Expression

Tot slot worden aan het recept de Martin Logan Expression ESL 13A elektrostatische luidsprekers toegevoegd. Martin Logan behoort tot bekendste fabrikanten van elektrostaten. De Expression is een flinke vloerstaande luidspreker, voorzien van twee actieve woofers voor de lage tonen. Het principe achter een elektrostatische luidspreker is eenvoudig: een dunne folie wordt gespannen tussen twee frames. Zowel de folie als de frames worden onder elektrische spanning gezet. Door een wisseling van de spanning wordt de folie heen en weer getrokken. Daarmee wordt lucht in beweging gebracht en voilà: geluid!

Martin Logan Expression ESL 13A
De woofer van de Martin Logan Expression ESL 13A

Anthem Room Correction

De Expression beschikt over het zogenaamde ARC-systeem. Met dit Anthem Room Correction systeem wordt door middel van een eenmalige microfoonmeting de weergave van de woofers afgestemd op de akoestiek van uw luisterruimte. De gedachte daarachter is dat de weergave van de lage tonen in balans is met die van de midden- en hoge tonen van het elektrostatisch paneel. Zo klinkt de luidspreker als een geheel. Op papier een strakke bas met een transparant midden en een sprankelend hoog.

Alle componenten staan netjes opgesteld en aangesloten in de audiokeuken van The Hifi Studio. The proof of the pudding is in the eating. Luisteren maar!

Gregory Porter

Het eerste nummer is If Love Is Overrated van Gregory Porter (album: All Rise). Een prachtig nummer met de strijkers van de London Symphony Orchestra. Die strijkers klinken in de intro gelijk breed en ruimtelijk. Dat we te maken hebben met elektrostatische luidsprekers wordt nog duidelijker wanneer Gregory Porter inzet. Zijn stem lijkt werkelijk in de lucht te hangen, volledig los van de luidsprekers. Het stereobeeld is zeer goed te noemen en de diepte lijkt oneindig. Deze set beperkt de weergave op geen enkele manier, integendeel.

Pip Millet

Dat deze opstelling niet alleen groots kan klinken maar ook intiem en klein, blijkt bij Deeper Dark van Pip Millet (album: Lost In June). In deze opname komt de akoestiek van de opnameruimte goed door. Een zangeres, een gitaar en achtergrondzang, dat is alles. Als je je ogen dichtdoet, dan is het net alsof je bij Pip Millet in de ruimte staat. De luisteraar wordt meegetrokken in de intimiteit van het nummer. Ook hier hangt de stem midden in de ruimte. Bij wijze van proef luister ik het nummer zowel in hifi-kwaliteit op Tidal als in Hi-Res kwaliteit op Qobuz. Deze set laat duidelijk het verschil in streamingkwaliteit horen. De weergave van Qobuz klinkt voller en dynamischer.

On The Edge

Om de snelheid en het samenspel van de woofers en het elektrostatisch paneel te testen, luisteren we naar het instrumentale On The Edge van pianist Pat Coil (album: Schemes And Dreams). Dit album is live-to-two-track opgenomen, zoals gewoon was op het Sheffield Lab label. Halverwege het nummer soleren de drummer, de bassist en drie percussionisten gezamenlijk. De combinatie van de Accuphase en de Martin Logans heeft er geen moeite mee: met snelheid en dynamiek klinken de muzikanten alsof zij met veel plezier dit nummer hebben gespeeld. De luidsprekers klinken echt als één geïntegreerd systeem.

Flink los

Leuk al die brave muziek, maar hoe klinkt de set eigenlijk als je flink los wilt gaan, op hoog volume? Uit de Tidal playlist van The Hifi Studio Reviews komen Lydia Ainsworth (Afterglow) en Billy Eilish (Bad Guy) voorbij. Beide nummers met krachtige damesstemmen, flinke synthesizers en hetzelfde resultaat: met autoriteit, veel dynamiek en een goed stereobeeld. De bassen zijn strak en gedefinieerd. Stilzitten is onmogelijk!

If music be the food of love, play on

Voor een sterrengerecht heb je goede ingrediënten in de juiste verhouding nodig. Dat hebben de audiochefs van The Hifi Studio goed gezien. Deze set klinkt als een klok, met transparantie, autoriteit en muzikaliteit. Toegegeven, het is bepaald geen instapset, maar de muziekweergave is fenomenaal en daardoor de muziekbeleving ook. En daar gaat het uiteindelijk om.

Apparatuur in deze review: Aurender A30, Accuphase E-800 en Martin Logan ESL 13A.