Review: Audioquest NRG Y3, NRG Z3 en Monsoon stroomkabels

Stroom is stroom en koper is koper, toch? Lees hier de review van de AudioQuest Stroomkabels.

Soms heb je het gevoel je audioset op orde te hebben. De verschillende componenten zijn op elkaar afgestemd en het geheel klinkt in balans. De elementen zijn goed gekozen en klinken coherent. Toch knaagt het dan soms nog. Kan het beter met dezelfde componenten? Is er meer uit de audioset te halen, hopelijk met een relatief bescheiden investering?

Een voor de hand liggende stap kan dan zijn om de stroomkabels van de verschillende audiocomponenten te verbeteren. Audioquest biedt daarvoor de nodige opties, zoals de hier geteste NRG Y3, de NRG Z3 en de Monsoon. Steeds een stapje beter, een stapje hoger in de Audioquest serie van stroomkabels. Ter vervanging van de standaard meegeleverde stroomkabel, die – hoe je het ook wendt of keert – in de meeste gevallen toch een sluitpost is op de geleverde audioapparatuur.

Het verschil

Stroomkabels? Stroom is stroom en koper is koper, toch? Ja, dat is op zichzelf waar. In ideale omstandigheden zou het in theorie geen hoorbaar verschil moeten maken. Daarom schrijven ook de review van de Audioquest kabels.

Maar thuissituaties zijn vrijwel nooit gelijk aan ideale laboratoriumomstandigheden. De stroomvoorziening levert zelden exact 230 volt of heeft een frequentie van precies 50 Hz. Bovendien voedt ieder aangesloten apparaat een storing terug aan het stroomnet. Ja, niet alleen uw vriezer, maar ook uw audioapparatuur. En wat te denken van alle draadloze apparatuur in huis. Een stroomkabel kan als antenne voor die draadloze signalen fungeren. Een goedgebouwde stroomkabel houdt rekening met dergelijke factoren en probeert de negatieve effecten zoveel mogelijk te minimaliseren. Klankmatig kan dat een verschil teweegbrengen.

Is het de moeite waard om de aanschaf van dergelijke kabels te overwegen? Een goede audioadviseur zal zeggen: zelf proberen en laat uw oren beslissen. Niemand anders kan dat voor u uitmaken.

Het systeem

Mijn ervaring is dat kabels een verschil kunnen maken en dus is het tijd om naar de Audioquest kabels te gaan luisteren. Twee nummers worden gekozen om de kabels te testen: een met een warme vrouwelijke vocaal en een instrumentaal nummer met een gitaar in de hoofdrol. Zangeres Kandace Springs met Novocaine Heart (album: Soul Eyes) en gitarist Lee Ritenour met A Little Bit Of This And A Little Bit Of That (album: A Twist Of Rit). De bron is een Cyrus CD T cd-speler, die naar een Mytek Brooklyn+ DAC gaat en van daar naar een Accuphase E-480 versterker, die op zijn beurt ATC SCM 40 luidsprekers aanstuurt. De set klinkt transparant en laat wijzigingen in de samenstelling goed horen. Gedurende de test worden alleen de stroomkabels op de Cyrus CD T gewisseld, zodat iedere verandering in klank herleidbaar is naar een verandering van de Audioquest stroomkabels. Alle geteste kabels hebben een lengte van 2 meter.

Kandace Springs

NRG-Y3

De NRG Y3 kabel is als eerste aan de beurt, met het nummer van Kandace Springs. De drums, bas en percussie werken goed samen om een soulful feel mee te geven aan het nummer. In vergelijking met de standaard stroomkabel die bij de Cyrus wordt geleverd, klinken met name de lage tonen strakker. Niet meer bas, wel strakker. Dat draagt bij aan rust in het stereobeeld. De instrumenten en de stem van Kandace Springs komen losser van elkaar over. Dit zijn duidelijk hoorbare verschillen en dat mag gezien de investering ook worden verwacht. Bij Lee Ritenour is dat niet anders. Zijn gitaar komt beter uit de verf en het geheel wint aan diepte. De percussie komt beter los van de overige instrumenten en de baritonsaxofoon is nu duidelijk te onderscheiden van de andere blaasinstrumenten.

NRG-Z3

Een stapje hoger voor deze review naar de Audioquest NRG Z3 kabel. Net als de NRG Y3 kabel heeft de NRG Z3 kabel drie afgeschermde strings verzilverd koper, maar de strings zijn een tandje dikker. Bij de Z3 is nog meer aandacht besteed aan het afschermen van de kabel. De bouwkwaliteit van beide kabels is voortreffelijk en ze zijn mooi afgewerkt.

De NRG Z3 blijkt de bas nog een stap beter onder controle te hebben. Nog strakker. Het geluidsbeeld wordt daardoor rustiger en breder, zowel bij Kandace Springs als bij Lee Ritenour. Het komt het stereobeeld duidelijk ten goede. Ook lijken de instrumenten (met name de piano) natuurlijker en rustiger te klinken. Het is niet alsof je naar een beter model cd-speler gaat, maar de kabel helpt om de kwaliteiten van je bestaande componenten beter tot hun recht te laten komen.

Monsoon

Als derde en laatste stap wordt de Audioquest Monsoon voedingskabel aangesloten. Weer een trede hoger en als het goed is ook beter. De strings van de Monsoon zijn nog weer wat dikker dan die van de NRG Z3. De Monsoon is als kabel duidelijk dikker en ook wat stugger dan zijn twee stalgenoten. Misschien meer iets voor een zware versterker dan voor een cd-speler? Eerst op de Cyrus CD T. Ik weet niet hoe het kan: de plaatsing van de stem van Kandace Springs is een forse stap vooruitgegaan, net als de gitaar van Lee Ritenour. Rust en diepte. Ook de instrumenten worden beter in de ruimte geplaatst. Nog een keer luisteren. Hetzelfde beeld en ook de dynamiek is verbeterd.

En nu op de versterker?

Ik kan de verleiding niet weerstaan en sluit de Monsoon aan op de versterker. Daar doet de Monsoon hetzelfde als bij de cd-speler: betere bascontrole, plaatsing en dynamiek. Ook hier biedt de kabel een meerwaarde.

De Audioquest stroomkabels beantwoorden aan de verwachtingen. Een duidelijke stap beter dan de standaard meegeleverde stroomkabels bij audioapparatuur. En ieder voor zich steeds een stap beter dan de voorgaande kabel in de lijn. Iedere trede omhoog z’n geld waard – in mijn oren. Moet u mijn oren geloven? Nee, dat is niet nodig. Beter is het om uw eigen oren te volgen. Laat u goed adviseren en trek uw eigen conclusie. Is het niet uw ding, dan kunt u uw geld ook besteden aan nieuwe muziek. Ervaart u het wel als een verbetering, dan maakt u voor een relatief bescheiden bedrag een stap vooruit. Wat het ook wordt, het luisterplezier wordt alleen maar groter!

Componenten gebruikt in deze review: Audioquest NRG Y3, Audioquest NRG Z3 en Audioquest Monsoon .

Audioquest Monsoon