Review: Audio Physic Tempo Plus en Cyrus Audio Three

Het is een zonnige herfstmiddag in november als ik vol verwachting op weg ben naar The Hifi Studio Number One in Leiden. Niet vanwege Sinterklaas – wel vanwege een surprise die staat te wachten. Number One is al ruim 30 jaar dealer van Cyrus en ze hebben een nieuwe all-in-one binnengekregen die ze graag willen laten horen. Daar heb ik wel oren naar, ook omdat ze Cyrus graag combineren met Audio Physic. Op naar de The Hifi Studio voor een review van de Cyrus Audio Three en de Audio Physic Tempo Plus.

Cyrus is natuurlijk bekend van de audioapparatuur die in ‘halve breedte’ wordt gemaakt. Al sinds de eerste Cyrus One versterker uit 1985 is dat hun handelsmerk. In de jaren daarna is die lijn doorgezet in verschillende voor- en eindversterkers, voedingen, cd-spelers, tuners en streamers. Een uitzondering op die halve breedte vormen hun all-in-one apparaten, zoals de Lyric 09 die enkele jaren geleden de nodige audioprijzen won en als “a superb system” werd aangemerkt. Nu heeft Cyrus een nieuwe all-in-one uitgebracht, de Lyric Three. De Three is een versterker, tuner, streamer en cd-speler in één apparaat.

Cyrus Audio Three

Centraal op de voorkant van de Three huist het heldere display. Aan weerszijden zitten ‘soft touch’ knoppen voor de bediening en onder het display bevindt zich de sleuf voor de cd-speler. Naast de FM, DAB en internet tuner beschikt de Three over een digitale speler. Die kan muziek uit het eigen netwerk afspelen en ook de externe diensten Qobuz en TIDAL behoren tot de mogelijkheden. Aan verdere ingangen geen gebrek, want met 4 digitale ingangen, één analoge ingang en bluetooth kan er een groot aantal apparaten op de Three worden aangesloten. Bediening van de Three kan via de meegeleverde afstandsbediening of (beter) via de Cyrus app. Die maakt een overzichtelijke indruk, waarbij Qobuz en TIDAL geïntegreerd worden weergegeven. Het compacte apparaat weegt bijna 9 kilo. Een groot deel van dat gewicht komt voor rekening van de transformator die erin huist. Een vermogen van 2×200 watt (bij 6 Ohm) maakt duidelijk dat Cyrus de Three ook ziet als een partner voor ‘stevige’ speakers.

De Cyrus Audio Three
De Cyrus Three

Audio Physic Tempo Plus

Luidsprekers bijvoorbeeld zoals de Tempo Plus uit de Reference Line van Audio Physic. De Tempo is een model dat al de nodige jaren meegaat in het aanbod van de Duitse speakerfabrikant en steeds verder geëvolueerd is. Een slank ogend, vloerstaand model dat beschikt, naast de tweeter en de midspeaker, over twee woofers. Die woofers zijn ieder aan een zijkant van de luidspreker gemonteerd. De kast is gedempt met behulp van keramisch foam, dat Audio Physic ook in zijn duurdere modellen toepast. De afwerking is zoals van een speaker in deze prijsklasse verwacht mag worden: voortreffelijk. Dit is ‘Made in Germany’ op z’n best, verkrijgbaar in 5 verschillende hout fineren en kleuren.

De Audio Physic Tempo Plus

Op zichzelf zijn het twee prachtige producten. De vraag is natuurlijk: passen ze goed bij elkaar? Hoog tijd om naar muziek te gaan luisteren. De keuze valt op 4 nummers.

Cyrus Cadence app

Chris Botti

Het eerste nummer is een fusie tussen klassiek en jazz. Trompettist Chris Botti heeft samen met het Boston Pops orkest een concert gegeven met vele gastmuzikanten (album: In Boston). Eén daarvan is klassiek cellist Yo-Yo Ma, die meespeelt op het nummer Cinema Paradiso. De strijkers van het orkest leggen een brede basis waarop beide heren kunnen soleren. Vanaf het begin is het duidelijk dat de combinatie van Cyrus en Audio Physic werkt: de luisteraar wordt de muziek ingetrokken. Een mooi breed stereobeeld, passende diepte en een dynamiek die aanstekelijk werkt. Ook met de plaatsing van de verschillende instrumenten zit het goed: op geen enkel moment ‘verdrinkt’ de cello van Yo-Yo Ma in de strijkers van het orkest. De Tempo’s doen ook hun best. Ieder instrument behoudt zijn eigen signatuur. Wat een eerlijke speakers zijn dit. Ze geven het weer zoals het is.

Jonathan Jeremiah

Na Chris Botti is het tijd voor de Britse vocalist Jonathan Jeremiah, met Hurt No More (album: Good Day). Door zijn stem en de opname daarvan kom je als luisteraar al snel in een dromerige jaren ’70 sfeer. Een heel andere klankkleur dan het voorgaande nummer, maar net zo eerlijk. De akoestiek van de opname van de verschillende instrumenten en de stem is duidelijk hoorbaar, zeker in het intro van gitaar en stem samen. Hetzelfde nummer via de cd-speler van de Three toont de kwaliteit van Cyrus als het om cd-spelers gaat (denk maar aan de CD-i, de CD-t en de CD Xt Signature). Het nummer krijgt meer diepte en breedte, en over het geheel neemt de dynamiek toe.

Dave Grusin

Het volgende nummer komt van het album ‘Migration’ van pianist Dave Grusin. Op het nummer T.K.O. spelen drummer Omar Hakim en bassist Marcus Miller mee, die elkaar feilloos weten te vinden in ritme en dynamiek. De combinatie van Cyrus en Audio Physic draait hier z’n hand niet voor om. Tegelijkertijd luisteren naar dit nummer en stilzitten is onmogelijk. Drum en bas zwepen de muziek op, met een breed stereobeeld en drive. Ook hier wordt de luisteraar de muziek ingetrokken. Gewoon rechttoe rechtaan genieten van de kwaliteiten van deze muzikanten. De Tempo klinkt hier heel precies (een droge en strakke bas) en de versterker van de Three houdt alles in het muzikale gareel.

Sara K.

Het laatste nummer komt van Sara K. met Running Away From You (album: Are We There Yet?), begeleid door gitarist Chris Jones. Een prachtige live-opname van Günther Pauler voor het Stockfisch label. Als je je ogen dichtdoet, dan zie je Sara en Chris voor je zitten in de hal van het gemeentehuis in het Duitse Erlangen (je kan natuurlijk ook de dvd van dit concert bekijken). ‘No loss of fine detail’ is het motto van Audio Physic en de Tempo doet dat met dit nummer zeker eer aan. De aanslag op en de klank van de akoestische gitaren is levensecht en vol diepte. Iedere nuance in de stem van Sara K. komt tot zijn recht. Dat Chris Jones een virtuoos op de akoestische gitaar was, wordt met deze weergave nog maar eens onderstreept.

De Cyrus Lyric Three en de Audio Physic Tempo Plus zijn ieder op zich zeer capabele producten. De kracht zit hem hier met name in de combinatie van de twee. Ritme, drive en transparantie. Populair gezegd wordt 1 + 1 = 3 in dit geval. De luisteraar wordt in de muziek getrokken. Dat pleit voor deze combinatie: niet luisteren naar geluid, maar luisteren naar muziek en erin meegenomen worden. Want daar draait het uiteindelijk om.

Apparatuur gebruikt in deze review: Cyrus (Lyric) Three all-in-one , Audio Physic Tempo Plus luidsprekers en Chord Epic Reference speakerkabels (1.200 euro voor een 3-meter set). Prijzen op het moment van de review.

De apparatuur in deze review staat luisterklaar opgesteld bij The Hifi Studio in Leiden. Neem contact op of kom langs, voor een auditie en goede koffie.