Review: Cyrus ONE HD, Innuos ZENmini mk3 en Audio Monitor Silver 300

Review van de Cyrus, Innuos en Monitor Audio: Compact, compleet en bij de tijd

Review: Cyrus ONE HD, Innuos ZENmini mk3 en Audio Monitor Silver 300. Soms droom je wel eens van een audioset waar je niets meer aan hoeft doen. Die in een keer goed klinkt. Waarvan de componenten goed op elkaar zijn afgestemd. Die bij de tijd is. Die je bestaande muziek kan weergeven en ook nieuwe formats aankan. Bedraad en draadloos. Kortom: neerzetten en goed voor jaren luisterplezier. Goed nieuws: die sets bestaan en niet alleen in uw dromen. Ook in het echte leven! Snel aan de slag voor de review Cyrus, Innuos en Monitor Audio.

The Hifi Studio heeft een mooie set samengesteld om te beluisteren. Versterking? Check. Luidsprekers? Check. Cd’s afspelen? Check. Opslag? Check. Streamen? Check. Inclusief DAC? Check. Met hoofdtelefoonaansluiting? Check. Verbinding via Bluetooth? Ook check. Bediening met een app? Nogmaals check. Compatibel met Roon? Ja, ook. Zo blijft er gelukkig weinig te wensen over.

Cyrus Audio ONE HD

De gehele set bestaat uit drie compacte kastjes en twee slanke luidsprekers. De versterker is de Cyrus ONE HD, in de van Cyrus bekende halve breedte. De bloedlijn van deze versterker voert terug naar de jaren ’80, naar de eerste ONE. Zijn vermogen van 2 x 100 watt (bij 6 Ohm) is genoeg voor de meeste luidsprekers. Het aantal aansluitingen is indrukwekkend: drie lijningangen, een MM phono-ingang en een aptX bluetooth verbinding. En daar houdt het niet op. De ONE HD heeft namelijk ook een ingebouwde DA-converter, met drie aansluitingen: USB, coaxiaal en optisch. De DAC kan bestanden aan met een resolutie tot 32-bits/192 kHz of DSD128. Aan de voorkant is de versterker een toonbeeld van rust: slechts twee knoppen en de hoofdtelefoonaansluiting. Ja, het oog wil ook wat.

Cyrus Audio ONE HD
Cyrus Audio ONE HD

Innuos ZENmini

In dezelfde breedte en met nog meer rust toont zich de muziekbron in de set: de Innuos ZENmini mk3 met de bijbehorende, optionele ZENmini LPSU voeding. De Zen is een ripper, muziekserver en streamer ineen. Met de mogelijkheid om uw eigen cd’s in FLAC of WAV te rippen naar het geheugen van maar liefst 1 TB (uw cd’s kunnen daarna worden opgeborgen) of om gedownloade hi-res bestanden op te slaan. Om de muziek vervolgens vanaf de harde schijf te streamen naar de DAC in de ONE HD. De Zen kan ook muziekdiensten als Qobuz, Spotify Connect, Tidal en internetradio aan. Wilt u de Zen inzetten als Roon Core of Bridge? Ook dat kan. En alles bedienbaar per app.

Innuos ZEN mini Mk3 1TB
Innuos Zen mini

Monitor Audio Silver 300

Wat verder? Luidsprekers natuurlijk. The Hifi Studio heeft gekozen voor de Monitor Audio Silver 300. Dat is een vloerstaande 3-weg luidspreker. Hij oogt slank (slechts 18,5 cm breed aan de voorkant) en is leverbaar in zes afwerkingen. Met een rendement van maar liefst 90 dB (bij 8 Ohm) is de Silver 300 geen lastige luidspreker om aan te sturen. Moeilijk om te plaatsen is hij evenmin: de kast beschikt aan de achterkant over twee separate basreflexpoorten. De lage tonen zijn eventueel los van de midden- en hoge tonen te dempen. Dat is nog eens meedenken met de klant over de verschillende ruimtes waarin de luidsprekers kunnen worden geplaatst. En met 5 jaar garantie heeft Monitor Audio vertrouwen in de kwaliteit van hun eigen product.

Een bijna volledig Brits onderonsje, deze set (Innuos is Brits-Portugees). De grote vraag is natuurlijk hoe de samenstelling klinkt. Luisteren dus, naar een aantal gevarieerde nummers.

Monitor Audio Silver 300
De Monitor Audi Silver 300 in het walnoot

Ray Charles en Gladys Knight

Het eerste nummer is Heaven Help Us All, in de uitvoering van Ray Charles en Gladys Knight (album: Genius Loves Company). Het intro van dit nummer staat als een huis: een stevig en breed stereobeeld. De bastonen klinken snel en gecontroleerd. Hier doet de controle van de versterker over de luidsprekers zich gelden: het geheel krijgt een lichtvoetig karakter. Het koor op de achtergrond komt breed en gedragen over. Waarschijnlijk precies zoals het in de opname bedoeld is. De klank heeft een vleugje warmte. Fijn, in mijn oren. Met de plaatsing van de verschillende stemmen en instrumenten zit het ook goed. De blazers klinken helder, zonder scherp te worden.

Kari Bremnes

Over naar het tweede nummer, dat het midden houdt tussen een singer-songwriter-song en een elektronisch nummer: Kanskje van de Noorse zangeres Kari Bremnes (album: Det Vi Har). Een kwalitatief hoogstaande opname, die een behoorlijk beroep doet op de luidsprekers. De Silver 300’s geven geen krimp. Het nummer klinkt strak, vol en gecontroleerd. De stem van Kari komt daar loepzuiver doorheen. Mooie plaatsing. Hier lijken de voeding van de Zen, het vermogen van de ONE HD en de controle van de luidsprekers goed samen te gaan.

George Michael

Daarna volgt George Michael met Roxanne (album: Songs From The Last Century), die een jazzy feel aan het nummer heeft meegegeven. Ook hier valt de lichtvoetigheid op, die goed past bij deze uitvoering. De upright bas klinkt droog, strak en geprononceerd. Die zwabbert geen moment. De stem van George Michael is mooi geplaatst en komt gevoelig over. De bekkens van de drums klinken lang door. Wat bij alle nummers opvalt, is dat de muziek zich geen moment aan de luisteraar opdringt. Het blijft mooi tussen de luidsprekers hangen.

Marcus Miller

Normaliter passeren drie nummers de revue, maar om de lichtvoetigheid van de Silver 300’s aan de tand te voelen, volgt nog een vierde nummer. Betekent lichtvoetigheid misschien een gebrek aan bas? Bepaald niet, zo blijkt met Que Sera Sera van Marcus Miller (album: Laid Black). De bas klinkt vol, krachtig en gecontroleerd. De gitaarsolo snel en helder. Warm, maar niet te warm, in een breed stereobeeld. De lichtvoetigheid blijft. Gelukkig.

Tja, wat valt er bij deze set nog te wensen? Niet veel, denk ik. Het geheel klinkt (samen) voortreffelijk. Misschien een Roon abonnement. Want als deze set iets doet, dan is het uitnodigen tot het luisteren naar meer en meer muziek. Neerzetten, niet meer nadenken over de apparatuur en volledig de muziek tot z’n recht laten komen. Daar gaat het immers om. Toch?

PM

Apparatuur in deze review: Cyrus ONE HD, Innuos ZENmini mk3, Innuos ZENmini LPSU (korting als u de combinatie tegelijk koopt) en Monitor Audio Silver 300

Winkel in Leiden