Review: Dynaudio Contour 20i en Primare I35 Prisma

Puntjes op de i

Review Dynaudio Contour 20i en Primare I35 Prisma. Als audiofabrikanten nieuwe technologieën voor hun topproducten ontwikkelen, dan passen ze soms delen van die verbeteringen ook toe in andere series. Trickle-down-engineering wordt dat in goed Nederengels genoemd. Zo ook bij Dynaudio, die veel van de nieuwe technieken van de meest recente Confidence serie heeft toegepast in de vernieuwde Contour serie. Op naar The Hifi Studio in Leiden, waar de nieuwe Contour 20i monitorluidsprekers luisterklaar staan opgesteld.

Dynaudio Contour 20i

De 20i is onderdeel van de Dynaudio Contour I serie, die verder bestaat uit de vloerstaande 30i en 60i luidsprekers en de 25Ci centerluidspreker. De ‘i’ in de typenaam staat voor ‘improved’. En verbeterd is de 20i op vele punten. Dat begint bij de tweeter (nu Esotar 2i genaamd), waarvan de inner dome is aangepast en het volume van de behuizing iets is vergroot. Volgens Dynaudio leidt dat tot minder vervorming en een vlakker frequentieverloop. Dat laatste leidt weer tot een volgende verbetering: bij een vlakker frequentieverloop kan er worden volstaan met een eenvoudiger (lees: beter) filter. Tel daarbij op dat het conusmateriaal van de 18 cm woofer is vernieuwd, evenals het dempingsmateriaal in de kast.

Dynaudio Contour 20i in het High Gloss Grey Oak
De Dynaudio Contour 20i in het High Gloss Grey Oak

Prachtige monitor

Wat in mijn ogen ook beter is geworden, is de afwerking van het houtfineer. Mooier, natuurlijker. Gebleven zijn de aluminium frontplaat en de taps toelopende kast, net als de basreflexpoort en de WBT-connectoren aan de achterzijde. Kortom, een begeerlijke monitorluidspreker die slank oogt, zeker op de bijpassende Dynaudio luidsprekerstands.

De vernieuwde woofer

Primare I35 Prisma

The Hifi Studio kiest voor deze review voor een combinatie met de Primare I35 Prisma versterker. Deze Zweedse versterker heeft zich – getuige de hoeveelheid positieve reviews –ruimschoots bewezen. Met een vermogen van 2 x 150 watt (bij 8 Ohm) zijn er niet veel luidsprekers die de I35 niet aankan. De versterker heeft het typische Primare uiterlijk: een geborstelde zwarte of titaniumkleurige frontplaat met twee ronde, langwerpige knoppen voor bronselectie en voor volume.

Primare I35 Prisma
De Primare I35 Prisma in titanium

Modulaire opbouw

Primare biedt een modulaire opbouw van zijn audioapparatuur. De I35 kan – naar de keuze van de koper – worden geleverd in drie verschillende uitvoeringen: als geïntegreerde analoge versterker (de I35), met een ingebouwde DA-converter (de I35 DAC) of met een ingebouwde DAC en streamer (de I35 Prisma). De DAC en streamer modules kunnen ook later worden nageleverd. In alle gevallen wordt een fraaie afstandsbediening meegeleverd. Ook beschikken alle versies over een programmeerbare ingang: de versterker gaat dan automatisch aan zodra een bron signaal geeft. Handig, bijvoorbeeld als je de tv aanzet.

Primare I35 achterkant

Stream me up

In de Prisma uitvoering is alleen nog muziek uit een computernetwerk of een streamingabonnement nodig (en luidsprekers uiteraard) om muziek te kunnen luisteren. Mocht de koper nog andere apparaten willen aansluiten, dan kan dat volop: de Prisma-uitvoering beschikt over 5 lijningangen en maar liefst 7 digitale ingangen, naast bluetooth en Airplay. Via de ingebouwde Chromecast module kan er uit een veelheid van streamingdiensten worden gekozen. Voor deze review is gekozen voor Tidal. Bediening van de muziek en het volume gaan via de Primare app. Over naar de muziek, want daar gaat het tenslotte om.

Malia

Allereerst het nieuwe album The Garden Of Eve van zangeres Malia. Ze is geboren in Malawi, opgegroeid in Londen, woonachtig in Hamburg en heeft nu een blues album opgenomen met Duitse muzikanten. Veel internationaler kan het bijna niet. Het nummer Me & My Girlfriend valt op door de aanstekelijke muziek en de serieuze tekst. Door het ritme van drum en bas begint mijn voet als vanzelf mee te tikken. Met de gedempte trompet en de sfeer van het nummer waan ik mij in New Orleans. De stem van Malia staat mooi los van de instrumenten: met de plaatsing zit het goed. Naast de dynamiek en snelheid valt het zijdezachte middengebied van de Contour 20i’s op. Transparant en gedetailleerd – geen scherpe randjes. Hun duurdere broers de Confidence 20’s klinken op dit punt nog beter, maar de Contours komen behoorlijk dichtbij. Het is duidelijk dat de trickle-down-engineering zijn vruchten afwerpt.

Jane Monheit

Ook bij Everything I’ve Got Belongs To You van Jane Monheit (album: Home) valt het lichtvoetige karakter van de combinatie op. Dat past helemaal bij dit nummer, zeker bij het snelle ritme. De akoestische gitaar en de viool krijgen er een Django Reinhardt-achtige feel van. Dit nummer is goed opgenomen en gemixt, en dat laat deze set duidelijk horen. De stem van Jane Monheit staat centraal en de instrumenten zijn er mooi omheen geplaatst. De weergave van het middengebied en het luchtige hoog doen dit nummer recht.

Sting en Eric Clapton

Als laatste Sting en Eric Clapton, met het nummer It’s Probably Me (album: Fields Of Gold), welbekend van de film Lethal Weapon 3. Hier demonstreren de luidsprekers hun breedte en diepte van het stereobeeld. Dat begint al bij de akoestische gitaar en wordt nog eens versterkt bij de elektrische gitaarsolo van Eric Clapton. Bij beide gitaren valt de dynamiek van de aanslag van de snaren op: die hoor je niet alleen, die voel je ook. Als ook de saxofoon van David Sanborn met de juiste scherpte klinkt (maar niet fel wordt), dan is het muzikale plezier compleet.

Lichtvoetig

Luidsprekers van Dynaudio hadden in het (verre) verleden nog wel eens de naam wat warm of donker te klinken. Zo niet deze Contour 20i. Hij laat precies horen wat je erop aansluit. De combinatie van deze luidspreker met de Primare I35 leidt tot een dynamische en transparante weergave. Of beter gezegd: lichtvoetig. Snel, niet smeuïg. Ben zeer benieuwd hoe de 20i’s klinken met een versterker die een andere klankkleur heeft. Deze luidspreker heeft het in zich om goed te matchen met een breed spectrum van versterkers.

Transparant Scandinavisch combo

De combinatie van de Deense luidsprekers en de Zweedse versterker is zeer geslaagd. Na de review van de Dynaudio Contour 20i en de Primare I35 Prisma bijkt dat ze samen een Scandinavische variant voor een snelle en dynamische weergave, gekoppeld aan een grote mate van transparantie vormen. Ze bieden de luisteraar een diepe inkijk in de details en emoties van verschillende muziekstijlen. What’s not to like?

PM

Apparatuur in deze review: Dynaudio Contour 20i luidsprekers, Dynaudio Stand 20 luidsprekerstands en Primare I35 Prisma versterker. Bekabeling van Audioquest.

Winkel in Leiden