Review: Dynaudio Focus XD 30 met Moon MiND 2

Actief luisteren naar de actieve Dynaudio Focus XD 30 luidsprekers. Actieve luidsprekers zijn niet meer weg te denken bij het luisteren naar muziek. Met de opkomst van de vele streamingapps de afgelopen jaren zijn er veel portable luidsprekers op de markt verschenen.

Kenmerkend voor een actieve luidspreker is dat de luidsprekerunits en de versterker in één behuizing zijn ingebouwd. Zo kunnen ze optimaal op elkaar worden afgestemd. Ook voor huiskamergebruik zijn actieve luidsprekers een optie, zoals bijvoorbeeld de Dynaudio Focus 30 XD’s.

Dynaudio is een zeer ervaren fabrikant van actieve luidsprekers. Het bekendst zijn ze op dat gebied misschien wel van hun monitoren in opnamestudio’s. Vele bekende nummers zijn opgenomen en gemixt op Dynaudio’s. Ook voor in de huiskamer biedt Dynaudio verschillende actieve luidsprekers aan. Altijd met die karakteristieke luidsprekerunits die door Dynaudio zelf worden ontworpen en gebouwd in Denemarken.

De Dynaudio Focus 30 XD is een slanke, vloerstaande luidspreker. Drie versterkers van ieder 150 watt sturen de drie luidsprekerunits aan. Naast versterking is ook in de D/A-conversie voorzien, tot 24-bits/96kHz bij een draadloos signaal of zelfs 24-bits/192kHz bij een bedrade verbinding. De luidsprekers accepteren ook analoge signalen. Daarnaast is het mogelijk om de filtering aan te passen aan de plaatsing van de XD’s in de luisterruimte.

Het Dynaudio Focus XD systeem

Moon Mind 2
Moon MiND 2

Op naar The Hifi Studio in Leiden, waar de Dynaudio Focus 30 XD’s demonstratieklaar staan opgesteld. Uitgevoerd in een prachtige grey oak high gloss. De luidsprekers ademen kwaliteit uit. Dat doet ook de meegeleverde aluminium afstandsbediening voor de volumeregeling en bronkeuze. De luidsprekers worden getest met een Moon MiND-2 netwerkspeler als bron en de Dynaudio Connect. Dat is alles wat nodig is om met de XD’s muziek te maken. Met de toevoeging van de Dynaudio Connect is het mogelijk om draadloos muziek naar de luidsprekers te streamen. Ook biedt de Connect extra analoge en digitale ingangen. Ook onmisbaar in deze tijd: de Connect kan via een app van Dynaudio op telefoon of tablet worden bediend.

Dynaudio Focus XD 30
Dynaudio Focus XD 30

Kings of Convenience

De Kings of Convenience trappen af met Misread (album: Riot On An Empty Street). Het is duidelijk dat de akoestische gitaar close miked is opgenomen. De aanslag op de snaren komt intens en snappy over. De stemmen zijn goed van elkaar te onderscheiden, ook in de stukken waar de Kings close harmony zingen. De stemmen en instrumenten worden goed geplaatst, in een breed (maar niet te) stereobeeld. De piano drijft het nummer voort.

Wat gelijk opvalt aan deze luidsprekers is de goede balans tussen laag, mid en hoog. De verhouding klopt. De bas is strak en een tikje droog; op geen moment heeft die de neiging om te gaan zwabberen. Als er dan toch iets onderscheidend moet worden gezegd, dan is het wat mij betreft het fluweelzachte midden en het heldere hoog. Met stemmen en akoestische instrumenten stralen deze speakers. Mits goed opgenomen natuurlijk, want anders laten ze dat ook horen.

Melody Gardot

Bij het volgende nummer is dat niet anders: My One And Only Thrill van Melody Gardot (album: Live In Europe). Dit is een live opname in Barcelona uit 2012. De akoestiek van de zaal is goed te horen. De stem van Melody klinkt kwetsbaar en gevoelig – voorzichtig bijna. Hier komt de zachte mid-range goed uit de verf: transparant zonder kil te worden. De Dynaudio’s laten precies horen wat er gebeurt. Ze trekken je mee in de intieme theatersfeer, met een grote mate van detail.

Ik heb de neiging steeds luider te willen spelen met de XD’s. En dat kan ook. Op geen moment klinkt het te hard of schreeuwerig. De bas blijft prachtig onder controle. Ik hoop dat de buren er ook zo over denken. Dat de luidsprekerunits, het filter en de versterkers voortreffelijk op elkaar zijn afgestemd, is wel duidelijk.

Depeche Mode

Terug naar de jaren ’80 met Just Can’t Get Enough van Depeche Mode (album: Speak And Spell). Hier blijkt de muzikale veelzijdigheid van de XD’s. Met gemak klinkt de synth-pop door de luidsprekers. De strakke en gecontroleerde bas van de XD’s doet het nummer recht. En wie dacht dat de aanslag op een synthesizer niet snappy kan klinken: luister naar deze luidsprekers. De ingebouwde versterkers leveren voldoende geluidsdruk om de dynamiek goed over te brengen, zonder dat het geluid zich opdringt bij de luisteraar.

Schindler’s List

Tot slot nog wat orkestraal werk: het thema van Schindler’s List (album: Schindler’s List OST). De XD’s houden zich goed staande met een heel orkest. Ook hier valt de goede plaatsing op. De verschillende instrumenten zitten elkaar niet in de weg. Bij de solo van violist Itzhak Perlman ontleden de XD’s wat er gebeurt zonder analytisch te worden. De verschillende lagen in de klank van zijn viool zijn goed te onderscheiden.

Het is wel duidelijk: Dynaudio weet heel goed hoe ze een actieve luidspreker moeten maken. Een voortreffelijke balans tussen laag, mid en hoog. Fuweelzacht midden, met een grote mate van detail. Transparantie zonder kilheid. Hoe kan het ook anders met zo’n achtergrond in professionele studiomonitoren. Ik zou graag mijn hele muzikale collectie opnieuw willen luisteren. Door de XD’s wel te verstaan!

Apparatuur gebruikt in deze review: Dynaudio Focus 30 XD (2.999 euro per stuk), Moon MiND-2 (2.090 euro) en Dynaudio Connect (350 euro). Prijzen op het moment van de review.

De apparatuur in deze review staat luisterklaar opgesteld bij The Hifi Studio in Leiden. Neem contact op of kom langs, voor een auditie en goede koffie.