Review: Innuos Zenith mk3, Accuphase E-480 en Magnepan 1.7i

De review over de Magnepan 1.7i met versterking van de Accuphase E-480 en de gebruikte bron is de Innuos Zenith Mk3.

Lucht in beweging

Geluid is in beweging gezette lucht. Dat geldt dus ook voor muziek. Bij de weergave van opgenomen muziek heb je een oppervlak (of weergever) nodig die de lucht in beweging brengt. Die weergevers heb je in allerlei soorten en maten, ook met verschillende technologieën. Bekend zijn natuurlijk de zogeheten conusluidsprekers. Een magneet drijft via een spoel een conus aan, die de lucht in beweging brengt. Dat kan ook anders, dacht een Amerikaanse ingenieur. Men neme een geperforeerde plaat en plaatst daar strips met magneten op. Daarvóór wordt een zeer dunne folie gespannen waarop geleidende draden (ribbon) of strips (quasi-ribbon) zijn aangebracht. Door de spanning te variëren, wordt de folie in beweging gebracht en daarmee de lucht. De firma Magnepan was geboren.

Magnepan 1.7i

De Magnepan 1.7i luidsprekers zijn het voornaamste onderwerp van deze review. De 1.7i’s zijn grote luidsprekers en toch ook weer niet (volgens Magnepan). Ze zijn 164 cm hoog en 49 cm breed. Daar staat tegenover dat ze slechts 5 cm diep zijn. Het lijkt een beetje op een kamerscherm. Volgens Magnepan is deze maatvoering nodig om het oppervlak van de folie groot genoeg te laten zijn om lage tonen goed weer te kunnen geven. Dat doen de Magnepans met een bijzonder resultaat, zoals verderop in deze review zal blijken.

Magnepan 1.7i de luidsprekers aangesloten op de Accuphase E-480 met als bron de Innuos Zenith Mk3
Magnepan 1,7i

Voor ieder wat wils

Binnen het productgamma van vloerstaande stereoluidsprekers van Magnepan zitten de 1.7i’s ongeveer in het midden. De instap in magnetostatische luidsprekers begint bij Magnepan met de LRS, de Little Ribbon Speaker. Klein van formaat, groots in geluid. Daarna komt de 0.7, gevolgd door de hier geteste 1.7i. Daarboven zitten nog de 3.7i, de 20.7 en de 30.7. Ook biedt Magnepan centerspeakers voor surroundsets aan, evenals luidsprekers die direct aan een muur kunnen worden bevestigd. Voor ieder wat wils. Dat laatste geldt ook voor de uitvoeringen waarin de 1.7i’s kunnen worden geleverd: Magnepan biedt vijf frameopties en drie verschillende kleuren voor het doek.

Dun, dunner, dunst

De folie die gespannen is in de luidspreker is volgens Magnepan slechts 0,0127 mm dik. Ja, dat leest u goed. Dat betekent dat de folie zeer snel kan bewegen en in theorie zou dat moeten leiden tot een gedetailleerde en transparante weergave.

Het gedeelte van de 1.7i dat zorgt voor de weergave van de hoge tonen zit bovendien niet in het midden van de luidspreker, maar een beetje naar de zijkant, zowel aan de linkerkant als aan de rechterkant. Dat heeft voordelen, want door de tweeters beiden aan de buitenzijde te plaatsen is een bredere sweetspot te creëren. Omgekeerd zorgt het plaatsen van beide tweeters aan de binnenzijde (dus het wisselen van de luidsprekers links en rechts) ervoor dat de sweetspot meer focus krijgt. Kortom, ook hier voor ieder wat wils, afhankelijk van smaak en luisterruimte.

Stabiele combinatie

Voor deze review worden de Magnepans door The Hifi Studio gecombineerd met de Accuphase E-480 geïntegreerde versterker. Die keuze is niet toevallig. De luidsprekers hebben een versterker nodig die voldoende stroom kan leveren. En dat kan de Accuphase. Is deze Accuphase geen overkill gezien de prijsverhouding tussen de luidsprekers en de versterker? Niet volgens de audiochefs van The Hifi Studio: er zijn klanten die deze Magnepans combineren met versterkers uit verschillende prijsklassen. Zolang ze maar de benodigde stroom kunnen leveren. Hoe mooier de input, hoe mooier de uitkomst. De 1.7i laat horen wat je ervoor zet en is een luidspreker die heel lang mee kan groeien in de ontwikkeling van een audioset. Met de Innuos Zenith mk3 muziekserver/netwerkspeler als bron en Audioquest bekabeling kan het luisteren beginnen.

De Innuos Zenith Mk3 de bron op de Accuphase E-480 met de Magnepan 1.7i als luidsprekers
Innuos Zenith MK3

Emily King

Het eerste nummer is van Emily King, Can’t Hold Me van het album Sides. Dat is een akoestisch album en sluit goed aan bij de kracht van de Magnepans. De stem van Emily King blijft in het geheel niet kleven aan de luidsprekers en hangt los in de ruimte. De instrumenten klinken heel licht en transparant. De bas is goed gedefinieerd en een tikje droog. Het lichte folie van de Magnepans is snel en de mate van detail is hoog. Dat laatste is magnetostaten eigen. Het geluid blijft mooi tussen de panelen hangen en wordt door de Magnepans niet in je gezicht geduwd. Het stereobeeld is zonder meer breed te noemen. In een woord: muzikaal.

Dave Grusin

Het volgende nummer is geheel instrumentaal, met slechts één instrument. Dave Grusin speelt het door hem gecomponeerde thema van The Firm (album: The Firm OST) op een vleugel. De Magnepans zijn zeer goed met opnames van akoestische instrumenten, maar blijft een magnetostatische luidspreker overeind bij de weergave van een vleugel? Het korte antwoord: ja. Het iets langere antwoord: ze excelleren op een punt dat je wellicht niet zou verwachten.

Definitie in het laag

Wat heel goed te horen is (en dat doen magnetostaten in mijn oren beter dan conusluidsprekers) zijn de verschillen in lage tonen van een instrument of een stem. Van de vleugel die Dave Grusin in dit nummer bespeelt, is duidelijk te horen in het laag dat een vleugel een snaarinstrument is. De lagere tonen kennen meer detail en vooral meer definitie. Dat heb ik een conusluidspreker nog niet zo horen weergeven. Toegegeven, een conusluidspreker kan gewoonlijk meer geluidsdruk in het laag of lagere tonen produceren, maar de Magnepans winnen het in mijn oren op definitie en detail.

Diana Krall

Om de snelheid en dynamiek van de Magnepans te testen komt als derde en laatste Diana Krall voorbij, met Just You, Just Me (album: This Dream Of You). Haar drummer en bassist (en daarmee uiteraard ook de andere muzikanten) spelen in een hoog tempo. De Magnepans hebben daar helemaal geen moeite mee. Sterker nog: ze benadrukken het lichtvoetige spel en dat verhoogt het luisterplezier. Dat de Accuphase versterker met zijn vermogen een stevige grip houdt op de luidsprekers, helpt natuurlijk ook mee. De stabiele Accuphase draait hier zijn hand niet voor om. De combinatie van dynamiek en detail geeft de luisteraar het juiste inzicht in wat de muzikanten doen.

De Accuphase E-480 de versterker aangesloten op de Magnepan 1.7i met als bron de Innuos Zenith Mk3
Accuphase E-480

Conclusie

In deze review zijn we er achter gekomen dat de Magnepan 1.7i’s in combinatie met de Accuphase en Innuos precies doen waar magnetostatische luidsprekers goed in zijn: ze laten een hoge mate van detail en transparantie in het midden en het hoog horen. Voeg daarbij dynamiek en een bijzonder goede definitie van de lage tonen. Als je ze combineert met een versterker die veel stroom kan leveren en een goede bron, dan heb je een prachtige set. Goed voor jarenlang luisterplezier!

PM

Apparatuur in deze review: Innuos Zenith mk3, Accuphase E-480, Magnepan 1.7i en Audioquest bekabeling.

Winkel in Leiden