Review: Kii Three

Kii Three: The Best Thing For You…

Kii Three, soms heb je van die dagen. Dan kom je een bijzonder audio-ontwerp tegen. Niet een ontwerp waarmee wordt geprobeerd de gebaande paden nog beter te bewandelen, maar waar vanuit een originele gedachte een nieuwe route wordt gekozen. Waarmee autonoom een eigen plan wordt getrokken. De Kii Three luidsprekers zijn zo’n origineel en autonoom ontwerp.

Review Kii Three

Kii (uitgesproken als het Engelse ‘key’) is een relatief jonge, Duitse onderneming waar zeer ervaren audio-ontwerpers achter zitten. Zo is de Chief Technology Officer de uitvinder van gerenommeerde klasse-D versterking, die in de betere actieve luidsprekers wordt toegepast. Zo ook in de Three’s. Een actieve monitorluidspreker met een bijzondere hoeveelheid (en opstelling van) luidsprekerunits. Aan de voorkant zitten een tweeter en een mid-speaker. Van de vier woofers zit er één aan ieder van de zijkanten en twee aan de achterzijde van de luidspreker. Ieder van de luidsprekerunits heeft z’n eigen versterker van 250 watt. Inderdaad, 1500 watt aan versterking per luidspreker. Naast de versterking beschikken de Three’s ook over zogenaamde digital signal processing (DSP) en hier zit ‘m de bijzonderheid in. In het geval van de Three’s beïnvloedt de DSP de manier waarop de muziek van de luidspreker afstraalt. Dat gaat volgens een cardiod patroon, dus zoveel mogelijk richting de luisteraar. Het effect is dat de luidspreker groter klinkt dan hij is en minder last heeft van vervorming door de akoestiek van de luisterruimte. Met name dit laatste is van belang voor een ongestoorde weergave. Je zou kunnen zeggen dat de luidsprekers rekening houden met de akoestiek.

En meer…

Daar stopt het technologisch vernuft van de Three’s niet. Het is mogelijk om ze zowel met analoge als digitale signalen te voeden. De luidsprekers beschikken over eigen A/D en D/A-conversie. Een inkomend analoog signaal wordt eerst omgezet naar een digitaal signaal, om vervolgens door de DSP te gaan en voor de weergave weer geconverteerd te worden naar een analoog signaal. Een digitaal signaal gaat rechtstreeks naar de DSP. Voor de volumeregeling en de bronkeuze wordt gebruik gemaakt van de Kii Control. De Control is in de kern een digitale voorversterker, in een zeer handzaam formaat, en wordt ook gebruikt om de luidsprekers in te stellen. Om het geheel compleet te maken, biedt Kii passende luidsprekerstands aan. Ook zijn de luidsprekers tegen een meerprijs in verschillende kleuren te verkrijgen.

Meestal zijn luidsprekers ontworpen óf voor huiskamergebruik óf voor professionele toepassingen. Zo niet de Three’s. Ze zijn uitgebreid getest door de professionele audiowereld en vinden inmiddels gevolg onder professionele muzikanten en studio’s. De vraag is of ze ook geschikt zijn voor huiskamergebruik. Het korte antwoord is ja. Het lange antwoord volgt hieronder.

Genoeg theorie voor nu – het is tijd om te gaan luisteren bij Number One in Leiden.

Het systeem

Zoals al uit het voorgaande is af te leiden, hebben de Kii Three’s alleen een bron nodig om muziek af te kunnen spelen. In dit geval is gekozen voor de Aurender N10. Dat is een voortreffelijke muziekserver en netwerkspeler. Met eigen opslag en met mogelijkheden tot het streamen van diensten als TIDAL en Qobuz. De N10 wordt aangesloten op de coaxiale ingang van de Kii Control. Van de Control gaat het signaal via ethernetkabels naar de luidsprekers. Alles digitaal tot aan de conversie in de Three’s.

Aurender N10
Aurender N10

Leela James

Als eerste trapt Leela James af met Simply Beautiful (album: Let’s Do It Again). Dit is een remake van het origineel van Al Green. Leela doet het nummer recht. En zij niet alleen. Het lijkt wel alsof de percussionist live in de luisterruimte staat mee te spelen, zo impactvol en levensecht komt de percussie over. Voor de zekerheid kijk ik even over mijn schouder, maar daar staat toch echt niemand. Net zo indrukwekkend komt de warme stem van Leela over. Hetzelfde geldt voor de akoestische gitaar. Die klinkt warm en dichtbij. Het geluid lijkt naar je toe te komen, maar wordt geen moment opdringerig. En wat een plaatsing en stereobeeld. Geheel in lijn met wat in deze klasse mag worden verwacht. And then some more. De bas is strak en gecontroleerd. Daardoor krijgen de midden en hoge tonen volop de ruimte. Ik loop om de luidspreker heen, om te luisteren waar het geluid vandaan komt. Voornamelijk van voren en een beetje van de zijkant. Precies zoals de ontwerpers het bedoeld hebben.

Diana Krall

Het volgende nummer is van Diana Krall: The Best Thing For You (album: When I Look In Your Eyes). Onmiddellijk valt het ritme en de dynamiek op. Drummer Jeff Hamilton speelt met kwastjes. Die klinken delicaat en met autoriteit tegelijk. Ook de bas van John Clayton komt gecontroleerd en met definitie over. Het klinkt alsof de muzikanten veel plezier hebben gehad om dit nummer op te nemen. De stem van Diana Krall komt mooi geplaatst en intens over. Wat een transparantie en timing. Als ik het nummer nog een keer afspeel, raak ik bijna in verwarring. Hoor ik haar nu echt ‘The Best Thing For You Would Be Kii’ zingen? In plaats van ‘Me’? Een herhaling brengt verlossing: ik hoor de tekst weer zoals componist Irving Berlin het bedoeld heeft…

Billie Eillish

Na Leela en Diana is het tijd voor een derde vrouw: Billie Eillish met Bad Guy (album: When We All Fall Asleep, Where Do We Go?). Ze is een jong en groot muzikaal talent uit de Verenigde Staten. Zijn de luidsprekers na de akoestische soul en de uptempo jazz ook bestand tegen haar stevige elektronische muziek? Dat blijkt geen enkel probleem. De zware synthesizerbassen klinken strak en gecontroleerd door de Three’s. Strak en nog steeds heel muzikaal. De Three’s accentueren de dynamiek en slaan met hun controle de muziek niet dood, integendeel. Ook de stem van Billie (hier en daar gedubbeld en met effecten) komt warm en fraai geplaatst door. Het geheel klinkt krachtig en met autoriteit. Wie zich nog afvraagt of de Three’s dit zouden aankunnen, wordt in antwoord ietwat bestraffend door Billie toegezongen: ‘Duh!’

Toegegeven: het is een behoorlijk bedrag dat voor de Three’s moet worden neergeteld. Toch zijn ze niet duur te noemen. In één pakket zitten de luidsprekers, versterkers, A/D-D/A-conversie, stands en volumeregeling. En de belangrijke DSP niet te vergeten. Voeg een goede bron toe en de luisteraar kan genieten van een uitzonderlijk systeem met een fenomenale transparantie, dynamiek en muzikaliteit, ook in akoestisch uitdagende ruimten. Wie het ervoor over heeft, doet er goed aan om bij de zoektocht naar een nieuw systeem of luidsprekers de Kii Three’s aan de auditielijst toe te voegen. Diana Krall zong het al (bijna): The Best Thing For You Would Be Kii…

Apparatuur gebruikt in deze review: Kii Three luidsprekers, Kii Control en Kii stands en Aurender N10 .

De apparatuur in deze review staat luisterklaar opgesteld bij Number One in Leiden. Neem contact op of kom langs, voor een auditie en goede koffie.

Kii Three