Review: Moon Ace en T+A Criterion CTL S2000

Frank Sinatra zong het jaren geleden al: Fill my heart with song and let me sing forever more. Hij wilde er zelfs voor naar de maan vliegen. Het verschijnen van een nieuwe Moon is de aanleiding voor een bezoek aan Number One in Leiden. Een uitstapje naar de ruimte sla ik niet af.

Moon Ace

Het Canadese Simaudio maakt al heel wat jaren aansprekende audioapparatuur onder de merknaam Moon. Een ster aan het Moon-firmament is de Neo ACE. De ACE is een all-in-one speler, die bestaat uit een versterker met een ingebouwde DAC en een netwerkspeler MiND-2. MiND staat voor Moon intelligent Network Design en de 2 is de nieuwe versie. De ACE heeft 3 analoge ingangen, waarvan er één geschikt is voor een platenspeler. Aan digitale ingangen geen gebrek: 8 maar liefst. Met hedendaagse conversiekwaliteiten tot 32-bits/384kHz voor PCM en 256 voor DSD. Ondersteuning wordt geboden voor Tidal, Qobuz en Deezer. Als kers op de taart is er ook MQA-conversie beschikbaar en kan de ACE fungeren als Roon eindpunt. Dat zijn indrukwekkende specificaties. Bediening kan via een bijgeleverde afstandsbediening, maar beter is het de Moon app te gebruiken. Overzichtelijk, met een goede integratie van de streamingdiensten. De versterker biedt een vermogen van 2×50 watt (8 Ohm). Dat klinkt bescheiden, maar de forse ringkerntrafo belooft een stabiele voeding. De koper kan kiezen uit twee uitvoeringen: met zwarte of met zilveren wangen en volumeknop. En dat alles Made in Canada.

Moon Ace

T+A Criterion CTL S2000

Made in Germany zijn de speakers in deze review: de T+A Criterion CTL S2000. De Criterion kent een lange geschiedenis binnen T+A en wordt al sinds 1982 gemaakt. Deze speaker is een 3-weg transmissielijn. De Criterion oogt slank met 96 cm hoogte en is wat dieper dan de gemiddelde speaker om de transmissielijn kwijt te kunnen. Leverbaar in maar liefst 6 verschillende afwerkingen. En met verstelbare voetjes, zodat de speakers altijd precies goed staan. 23 kilogram (per stuk) aan kwaliteit. Criterion laat zich uit het Duits ook wel vertalen met ‘maatstaf’. Dat zijn grote ambities als het op speakers aankomt. Laten we snel gaan luisteren.

Aansluitingen T+A Criterion

José James

Het eerste nummer is van José James, de Amerikaanse jazz- en soulzanger die een tribute album met nummers van Bill Withers heeft uitgebracht (album: Lean On Me). Met Grandma’s Hands laten de Criterion gelijk hun klanksignatuur horen: ruimtelijk, ruimtelijk, ruimtelijk. Het nummer is wat loom gespeeld. De instrumenten zijn naar de zijkant en achtergrond gemixt. Alle ruimte dus voor de warme stem van José James. Het bekken klinkt lang door. Prima plaatsing en diepte van deze speakers. De bas is niet overvloedig – wel strak. Het geheel klinkt evenwichtig: niet koel, niet warm, maar precies goed. In combinatie met de ACE komt de set transparant en ruimtelijk over.

Fourplay

Door met 101 Eastbound van Fourplay (album: Fourplay). Een opname uit het begin van de 90-er jaren, maar wat doorstaat die de tand des (digitale) tijds goed. De bas van Nathan East klinkt dynamisch en strak. De transmissielijn heeft geen enkel moment de neiging om te zwabberen. Hier helpt de goede voeding van de ACE. De drums klinken strak en droog zonder saai te worden. Ook hier vallen de transparantie en de ruimtelijkheid op.

Cold Play

Het volgende nummer is een live uitvoering van Adventures Of A Lifetime van Coldplay (album: Live In Buenos Aires). Een recente opname, maar oei, wat is de ACE transparant in de weergave. De niet al te beste opname klinkt ook zo. De scheiding tussen de instrumenten valt tegen en de klankkleur is schel. Gelukkig trekt de set je nog wel de muziek in en dat is maar goed ook. Coldplay is toch een hele goede liveband. De vraag rijst of alle live-opnames zo klinken. Snel naar Live In Paris van Diana Krall. Het nummer A Case Of You stelt gelijk gerust. De vleugel klinkt natuurlijk en de basnoten komen strak en droog over. Hier doen de Criterions hun werk. De stem van Diana Krall klinkt warm en bekend. Dat Al Schmitt aan de opnameknoppen zat, zal ongetwijfeld aan de kwaliteit hebben meegeholpen.

Anette Askvik

Het laatste nummer laat horen hoe goed de set kan klinken met een uitstekende opname: de Noorse zangeres Anette Askvik met het nummer Liberty van het gelijknamige album. Haar stem komt helder en zuiver over – sterk en breekbaar tegelijk. De percussie op de achtergrond komt (hoe kan het ook anders) ruimtelijk over. De piano, de cello en de saxofoon klinken alle drie natuurlijk. Geen scherpe randjes of vervormingen. Gewoon, zoals het is. De muziek moet je liggen, maar dit maakt duidelijk dat een voortreffelijke opname de set laat stralen.

De combinatie van de Moon ACE en de T+A Criterion biedt de luisteraar een inkijkje in de kwaliteit van muziekopnames. Ruimtelijk en transparant zijn hier de sleutelwoorden. Zo ruimtelijk dat je je af en toe buiten de dampkring waant. Want zeg nou eerlijk: wie zou er niet een keer naar de maan willen vliegen?

Apparatuur gebruikt in deze review: Moon Ace , T+A Criterion CTL S2000 en Chord Epic Reference speakerkabels. Prijzen op het moment van de review.

De apparatuur in deze review staat luisterklaar opgesteld bij The Hifi Studio in Leiden. Neem contact op of kom langs, voor een auditie en goede koffie.